A könyvkiadás menete – Teljes leírás

Kedves Leendő szerző!

Bizonyára azért találtál ránk, mivel egy ideje már foglalkozol írással, van egy regényed a fiók mélyén,
és barátaid, ismerőseid egyre gyakrabban teszik fel a kérdést: De miért nem… ?

Mi ebben tudunk segíteni:

  1. profi és tapasztalt szakembereink igényes könyvet készítenek a kéziratodból
  2. könyvedet eljuttatjuk a nagy könyves hálózatokba
  3. profi marketing csapatunk segítségével rengeteg potenciális olvasó ismerkedik meg veled és a könyveddel (facebookon több, mint 19.000 rajongónk van és a hírlevelünkön is több ezer rendszeres olvasó)

#1 – Elsősorban azt kell tisztázni: mi is a célod a kéziratoddal?

Vannak, akik csak a családnak, barátoknak  szeretnének kedveskedni saját írásukkal, és ezt nyomtatott könyv formájában kívánják megtenni, pár példánnyal, vagy éppen csak ekönyvben szeretnének megjelenni. Nekik ajánljuk a magánkiadással foglalkozó kiadók bármelyikét.
Mások viszont meg szeretnék mutatni magukat a nagyvilágnak, ismert íróvá válni, könyveiket a nagy könyvkereskedők, az Alexandra, Líra, Libri, Bookline boltok polcain is viszontlátni. Mi ezen utóbbiaknak próbálunk meg segíteni. Elsősorban tehetséges elsőkönyveseket szeretnénk elindítani pályájukon, segíteni őket abban, hogy kéziratukból a boltok polcain megjelenő, valódi könyv legyen.

A könyvkiadás ugyanis nem olyan egyszerű, mint az első ránézésre tűnik. A kézirat kiadását kísérjük végig a szakmai fejlődés útján, aminek végeredménye maga a KÖNYV!

#2 – A szerkesztés

Nézzük, melyek azok a fázisok, amelyeken végigmegy a kézirat, mielőtt könyvnek neveznénk:

– az olvasószerkesztő véleményezi: Ez azt jelenti, hogy egy sokat látott, avatott író-szakértő átnézi a kéziratot. Ha ő úgy ítéli meg, hogy (sok munkával ugyan, de lehet könyv a kéziratból) akkor folytathatjuk a munkát. Viszon előfordul (10 kéziratból 9 és fél esetében ez történik), hogy úgy ítélik meg szerkesztőink, hogy még tanulni, fejlődnie kell a jelentkezőnek. Ez esetben mi ezt tudatjuk vele. Ha nem kész még íróvá válni a jelentkező, akkor se addja fel. Tanuljon, olvasson, gyakoroljon még sokat!

– a szerkesztő szerkeszti: Ha az olvasószerkesztő véleménye pozitív, akkor a szerkesztő „átiratja a szerzővel” a kéziratot. Ez nem azt jelenti, hogy új történetet kell kitalálnia és elveszti a stílusát, mindössze olyan hibákat javít ki, amiket nem vesz észre írás közben az ember. Segít szófordulatok kijavításában, egy-egy szakasz izgalmasabbá, olvasmányosabbá tételében, vagy éppen rávilágít a szükségtelen részekre.

– a korrektúrázó korrektúrázza: Ez a helyesírási és stilisztikai hibák kijavítását jelenti.

– a tördelő tördeli: A kéziratból egy végleges, nyomdába küldhető, úgynevezett .pdf formátum készül, ami pontosan úgy kell, hogy kinézzen, mintha a könyvet lapozgatnánk.

– a korrektúrázó ismét korrektúrázza : Ez az utolsó simítás. Még egyszer végigolvassák a kéziratot – már könyvet – úgy, mintha a polcról vették volna le.

– a grafikus borítót készít: Bár igaz a mondás, hogy „soha ne ítélj meg egy könyvet a borítójáról”, de amivel a Tisztelt Olvasó a könyvesboltokban először találkozik, az nem a  lenyűgöző történet vagy a míves szóvirágok, és nem is a mesterien fűzött, olvasmányos részek – hanem a borító.

– a nyomdász előkészíti nyomtatásra: Ha minden összeállt: a borító szemet gyönyörködtető, a fülszöveg csábító, a szövegképen úgy siklik az olvasó szeme, mint síléc a havon, ha helyesírási hibák nem rombolják az szerző ázsióját, ha a történet lebilincselő és magával ragadó… Na ez már azért nem semmi! De még el kell magyarázni a nagy nyomdagépeknek, hogy „legyenek szívesek és azt dobják ki, amit mi elképzeltünk”!

– e-könyv konvertálás: Az írás nem csak nyomtatásban, de elektronikus formában is megjelenik. Ehhez egy speciális programon kell átfuttatni a kézirat végső verzióját és ellenőrizni. Ezt pedig megfelelő formátumban feltölteni kereskedők szerverére.

#3 – A kiadás és terjesztés

Ha már túl vagyunk a munka kisebbik részén… és könyv lett a kéziratból, akkor már “csak” el kell adni a könyvet! 🙂

Szervezünk egy könyvbemutatót, ahol a barátok, rokono, ismerősök megpillanthatják először annak a nagyon kemény és áldozatos munkának a gyümölcsét, aminek eredményeke kinyomtatott könyv. Ez az elős lépés… Ezt követően országos kereskedelmi forgalomba helyezzük és megkezdődhet a könyv terjesztése.

Kezdő íróként sokan szembesülnek a problémával, hogy a nagy kiadók sokszor még csak válaszra sem méltatják a hozzájuk eljuttatott kéziratot. A terjesztés, értékesítés is egy hasonló probléma. A legnagyobb kereskedőházak (Líra, Libri, Bookline, Book24, Könyvtündér, TESCO, Auchan, Alexandra, Anima Könyvesboltok) többnyire a kiadó nélküli magánkiadásokat nem veszik be a boltjaikba. Érthető is valahol… ha nem szavatolja a kézirat minőségét, és a végsősoron a könyv minőségét egy kiadó, akkor joggal feltételezhetik, hogy nem lett szerkesztve / korrektúrázva / tördelve / nyomtatva rendesen. Attól, hogy valaki írt egy kéziratot és olvasott pár könyvet, még nem tud könyvet írni. Még a legnagyobbak, Denielle Steele kéziratait is átdolgozzák, szerkesztik. Attól, hogy valaki látott már gyémánt csiszolást, attól még nem lesz gyémántcsiszoló. Öt-hat szakember dolgozik majd két hónapon át a végső formátum elérésén. És ezt a munkát nem lehet megspórolni. Érthető, hogy a vásárlók minőségért szeretnének fizetni, a kereskedők meg eladni szeretnének. Így az olyan írások esetében, ahol ezeket a fázisokat megspórolták, nem szívesen rakják a polcaikra a boltok sem. Azért kötött az összes kereskedő szerződést velünk, mert ragaszkodunk ezekhez a lépésekhez és így eladható terméket hozunk létre.

Nem csak bevisszük a boltokba a könyveket, de az összes adminisztrációt és logisztikát is elvégezzük. A megbízható elszámolás, szállítás és kapcsolattartás is legalább annyira fontos a kereskedőknek egy-egy partner esetén, mint a jó minőségű könyvek.

Szakmailag minden egyes művelet úgy zajlik, ahogy egy átlagos kiadónál. Ebben az esetben a különbség csak a finanszírozási struktúrában van. Az általános modellben az előkészítés és a gyártás folyamatait is a kiadó finanszírozza és ezért cserébe a könyv eladásából származó bevételek 85%-a nála is marad. Ebben az esetben, hogy ez megforduljon és a szerzőnél maradjon a bevételek nagy része, ezért a kockázatot és finanszírozást is neki kell vállalnia. Itt látható, hogy hol találhatóak meg a könyveink és hogy szerepelnek a listákon.

#4 – PR / Marketing

Mivel a mi érdekünk is az, hogy a kemény munkával előállított könyveket eladjuk, ezért megteszünk mindent azért, hogy a lehető legláthatóbbá tegyük a kiadványainkat. Elérhetővé tesszük az összes ésszerű csatornát, amin érdemes egy új könyv megjelenését kommunikálni. És a szerző eldöntheti, hogy fordít-e ezekre a reklámeszközökre:

  • Blogosok recenziót írhatnak a könyvről
  • Női magazinok ajánlhatják a könyvet
  • Bolthálózatok katalógusaikba tehetik be a könyvet
  • Boltok kirakataiban és eladóterükben tehetik láthatóbbá a könyvet
  • Webshopok ajánlhatják kiemelten a könyv
  • Hírlevelekben tájékoztathatják a kereskedők a feliratkókat a könyvről
  • Boltok plakátjain szerepelhet a könyv
  • Metro ablak matricákon ajánlhatjuk az utazóközönségnek a könyvet
  • stb.

Érdemes ezeket a galériákat böngészni:

#5 – Költségek

Ezek a folyamatok persze pénzbe kerülnek, ezért a ráfordított munka olyan minőségű tud lenni, amennyit a könyvre szánnak. A fázisok nem kihagyhatók vagy helyettesíthetők, ha a lehető legjobb minőséghez ragaszkodunk; márpedig ragaszkodunk.

Hogy látható legyen, mik is ezek a a költségek; vegyünk egy átlagos 300 oldalas, A/5-ös formátumban kiadott, puha-táblás regényt, ezek átlalában 4-500.000 karakter (szóközökkel együtt) terjedelműek. A szerkesztési, előkészítési folyamatok kb. 200- 300 ezer forintba kerülhetnek. A könyvek nyomdában készülnek, ofszet technológiával. A mennyiséget úgy határozzuk meg, hogy az elkészült borítót és fülszöveget elküldjük a kereskedőknek, hogy határozzák meg, mi az a mennyiség, amit a polcokra kiraknának. Vagyis nem hasraütésszerűen tippelünk, hanem igények szerint gyártunk. Országos terjesztéshez kb. 1.500-2.000 db könyvre lehet szükség. Ami ilyen terjedelem mellett kb. 6-800 ezer forintba kerülhet.

A könyvkiadás nem olcsó és nem könnyű hobbi. De ha ügyes a jelentkező, jót és jól írt és sok munkát fektet bele, akkor van rá esély, hogy megszeretik az olvasók és valódi íróvá válhat!

Ha további kérdésed van, akkor az alábbi formula kitöltésével jelentkezz és igyekszünk felvenni veled a kapcsolatot, hogy megválaszoljuk a kérdéseidet! Vagy írhatsz a konyvetirok@alomgyar.hu email címre! Sok sikert!

Jelentkezés

Amennyiben úgy érzed, hogy eljött az idő, hogy megjelenjen a könyved és elindulj az írói pályán, és szimpatikus a Kiadó, akkor ne habozz kitölteni és mi felvesszük veled a kapcsolatot.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.